Uchwała Komitetu Psychologii PAN z dnia 27 marca 2015 w sprawie poparcia działań podejmowanych w celu ograniczenia wykorzystywania zwierząt w działalności rozrywkowej prowadzonej w cyrkach.

Uchwała Komitetu Psychologii PAN z dnia 27 marca 2015 w sprawie poparcia działań
podejmowanych w celu ograniczenia wykorzystywania zwierząt
w działalności rozrywkowej prowadzonej w cyrkach

UCHWAŁA

Komitet Psychologii PAN wyraża poparcie dla działań podejmowanych w celu ograniczenia
oraz eliminowania wykorzystywania zwierząt w działalności cyrków. Działalność ta niesie ze sobą
szereg zagrożeń dla dobrostanu wykorzystywanych zwierząt oraz kształtowania właściwych postaw
wobec zwierząt. Komitet Psychologii PAN wyraża poparcie dla działań podejmowanych
przez organizacje pozarządowe, mających na celu wdrożenie społecznej kontroli nad procesem
wykorzystywania zwierząt w działalności cyrków, ograniczenie liczby wykorzystywanych zwierząt
oraz wprowadzenie mechanizmów wymuszających należytą dbałość o dobrostan tych zwierząt.

Uzasadnienie

Występy cyrkowe z udziałem zwierząt cieszą się dużą popularnością wśród dzieci, które są
zachęcane do korzystania z tego typu rozrywki przez rodziców, szkoły, media i najbardziej
zainteresowane tym zespoły cyrkowe. Dzieci obserwują na arenie zwierzęta zmuszane do zachowań
i wykonywania sztuczek, które nie należą do repertuaru ich zachowań naturalnych. Po występach
często oglądają je w ciężarówkach, klatkach czy na uwięzi, co może utrwalać ich przekonanie,
że nie ma niczego złego w takim traktowaniu zwierząt w niewoli.

Wiele zwierząt, zwłaszcza dzikich, od młodości poddawanych jest brutalnym metodom
tresury, aby wymusić na nich uległość i posłuszeństwo. W sezonie cyrkowym zwierzęta nieustannie
transportuje się w ciasnych i ciemnych ciężarówkach do kolejnych miejscowości na trasie.
Większość czasu spędzają w ciasnych klatkach bądź na uwięzi, co pozbawia je odpowiedniej
przestrzeni do życia, uniemożliwia im zaspokajanie swoich podstawowych potrzeb życiowych,
w tym nawiązywanie relacji społecznych z innymi przedstawicielami swojego gatunku.
Kiedy cyrk stacjonuje w danym miejscu, zwierzęta często są uwiązane na krótkim sznurze
lub łańcuchu. Również występ na arenie jest dla zwierząt stresujący, ze względu na światła, głośną
muzykę i tłum hałasujących ludzi. Poza sezonem zwierzęta trzymane są w tzw. kwaterach
zimowych, często małych i obskurnych pomieszczeniach.

U wielu zwierząt cyrkowych takich jak lwy, tygrysy czy słonie można zaobserwować stereotypie, będące manifestacją powstających zaburzeń psychicznych. Przyczyną tych zachowań jest głównie permanentny stres, wynikający
z izolacji oraz bardzo małej przestrzeni, w której te zwierzęta są przetrzymywane. Wiele krajów
na świecie zakazało wykorzystywania wszystkich, bądź przynajmniej dzikich zwierząt w cyrkach.

Spektakle cyrkowe z udziałem zwierząt są pozbawione walorów edukacyjnych, a także
potencjalnie szkodliwe dla procesu wychowania młodych ludzi. Warto wspomnieć, że człowiek
szkoli zwierzęta dla osiągnięcia rozmaitych celów, w tym wsparcia działalności rozmaitych służb
ratowniczych lub mundurowych, działalności hobbystycznej, przystosowania zwierząt
towarzyszących do asystowania osobom z różnymi formami niepełnosprawności, dla potrzeb
terapeutycznych, sportowych i poprawiania dobrostanu szkolonych zwierząt. We wszystkich tych
formach wykorzystywania i szkolenia zwierząt wartości stojące za podejmowaniem decyzji
o użyciu zwierzęcia i podjęciu jego szkolenia mogą taką aktywność uzasadniać. W przypadku działalności cyrkowej osiągane wartości tej działalności (rozrywka dla publiczności oraz wypracowanie zysku dla cyrku) są możliwe do osiągnięcia bez wykorzystywania zwierząt.

Ponadto, warunki, w jakich zwierzęta cyrkowe są utrzymywane, czynią ten sektor działalności
gospodarczej niezwykle okrutnym i urągającym współczesnym standardom moralnym.

2 thoughts on “Uchwała Komitetu Psychologii PAN z dnia 27 marca 2015 w sprawie poparcia działań podejmowanych w celu ograniczenia wykorzystywania zwierząt w działalności rozrywkowej prowadzonej w cyrkach.

  1. Super! Czekam i marzę o takiej uchwale by obowiązkiem KAŻDEJ szkoły było uczenie kim jest żywe zwierzę i że ono też ma czucie i uczucia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.